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구약 성서 (舊約聖書)


(Old Testament)

 

Book of Isaiah

이사야

Introduction

서론
   
Isaiah, Book of, also spelled ISAIAS, one of the major prophetical writings of the Old Testament. The superscription identifies Isaiah as the son of Amoz and his book as "the vision of Isaiah . . . concerning Judah and Jerusalem in the days of Uzziah, Jotham, Ahaz, and Hezekiah, kings of Judah." According to 6:1, Isaiah received his call "in the year that King Uzziah died" (742 BC), and his latest recorded activity is dated in 701 BC. Only chapters 1-39, however, can be assigned to this period. Chapters 40-66 are much later in origin and therefore known as Deutero-Isaiah (Second Isaiah). Sometimes a further distinction is made between Deutero-Isaiah (chapters 40-55) and Trito-Isaiah (chapters 56-66). 이사야, Isaias라고도 쓰며, [구약성서] 대예언서들 가운데 하나이다. [이사야]의 머리글은 이사야를 아모스의 아들로 밝히고, 이사야가 쓴 책을 "이사야가 받은 계시…… 유다 왕 우시야·요담·아하즈·히즈키야의 시대에 유다와 예루살렘이 어찌 될 것인지를 내다본 것"으로 소개한다. 6 1절에 따르면 이사야는 '우시야 왕이 죽던 해'(BC 742)에 소명을 받았고, 그의 마지막 활동은 BC 701년에 이루어진 것으로 기록되어 있다. 그러나 이 기간에 해당되는 본문은 1~39장뿐이다. 40~66장은 훨씬 후대에 작성되었으며, 2이사야(Deutero-Isaiah)로 알려져 있다. 때로는 제2이사야를 제2이사야(40~55)와 제3이사야(56~ 66)로 세분하기도 한다.
Chapters 1-39 consist of numerous sayings and reports of Isaiah along with several narratives about the prophet that are attributed to his disciples. The growth of the book (1-39) was a gradual process, its final form dating from perhaps as late as the 5th century BC, a date suggested by the arrangement of the materials and the late additions. In spite of the lengthy and complicated literary history of the book, however, Isaiah's message is clearly discernible. He was much influenced by the cult in Jerusalem, and the exalted view of Yahweh in the Zion traditions is reflected in his message. He was convinced that only an unshakable trust in Yahweh, rather than in political or military alliances, could protect Judah and Jerusalem from the advances of their enemies--specifically, in this period, the Assyrians. He called for a recognition of the sovereignty of Yahweh and passionately denounced anything that worked against or obscured Yahweh's purposes--from social injustices to meaningless cultic observances. Although Isaiah pronounced Yahweh's judgment upon Judah and Jerusalem for their unfaithfulness, he also announced a new future for those who relied on Yahweh. 1~39장은 이사야 자신의 많은 이야기와 기록들로 이루어져 있으며, 이사야의 제자들이 기록한 것으로 생각되는 예언자에 대한 몇 가지 이야기가 함께 수록되어 있다. 이 책의 1~39장은 점진적인 발전의 형식에 따라 전개되고 있으며, 자료들의 배열과 후대의 첨가로 보아 BC 5세기라는 늦은 시기에 완성된 것으로 추측된다. [이사야]는 길고 복잡한 역사를 거쳐 문학작품으로 형성되었지만, 이사야가 전하려고 하는 메시지는 분명히 알 수 있다. 이사야는 예루살렘에서 행해지던 제의(祭儀)에 많은 영향을 받았으며, 시온 전승들에 담겨 있는 야훼에 대한 숭고한 시각이 그의 메시지에 반영되어 있다. 이사야는 정치적·군사적 동맹을 믿지 않고 오직 야훼를 흔들림 없이 의지할 때에만 유다와 예루살렘이 그들의 원수(특히 이 시기에는 아시리아)의 침략을 받지 않을 수 있다고 굳게 믿었다. 이사야는 야훼의 주권을 인정하라고 외쳤고, 사회적인 불의에서부터 무의미해진 제의준수에 이르기까지 야훼의 뜻을 거역하고 모호하게 만드는 일을 질타했다. 이사야는 유다와 예루살렘의 신실하지 못함을 들어 야훼의 심판을 선언하면서도, 야훼를 의지하는 사람들에 대해서는 새로운 앞날을 선언하기도 했다.

Deutero-Isaiah (40-55), consisting of a collection of oracles, songs, and discourses, dates from the Babylonian Exile (6th century BC). The anonymous prophet is in exile and looks forward to the deliverance of his people. The destruction of Babylon is prophesied and the return of the exiles to their homeland is promised. The servant-of-Yahweh songs in Deutero-Isaiah (42:1-4; 49:1-6; 50:4-9; 52:13-53:12) have generated animated discussions among scholars, but the ideas reflected in the songs suggest that they were written under the influence of the ideology of the king--the anointed one who, through his righteous rule, had the power to effect his people's deliverance.

2이사야(40~55)는 바빌론 유수 때(BC 6세기) 씌어진 것으로, 신탁·노래·대화로 이루어져 있다. 이 책을 쓴 예언자는 포로로 잡혀간 곳에서 자기 민족의 구원을 내다보았다. 그는 바빌로니아의 멸망을 예언하고, 포로들이 자기 고향으로 돌아갈 것을 약속한다. 2이사야에 나오는 야훼의 종의 노래들(421~4, 491~6, 504~9, 5213~5312)은 학자들 사이에 논란을 불러일으켰지만, 그 노래들에 담겨 있는 사상은 이 노래들이 제왕 이데올로기의 영향 아래서 씌어졌음을 시사한다. 기름부음을 받은 자가 의로운 통치로 자기 백성을 구원할 능력을 갖게 된다는 것이다.

Trito-Isaiah (56-66), coming from a still later period, reflects a Palestinian point of view, with the latter chapters in particular addressed to the cultic concerns of the restored community. The diversity of materials in these chapters suggests multiple authorship. How the three "Isaiahs" came together is not known. 3이사야(56~66)는 훨씬 더 후대에 씌어진 것으로, 팔레스타인의 시각을 담고 있으며, 특히 마지막 몇 장은 회복된 공동체의 제의적 관심사를 다룬다. 이 마지막 장들에는 다양한 자료들이 섞여 있는데, 이는 저자들이 그만큼 많았음을 암시한다. 3권의 이사야들이 어떻게 1권이 되었는지는 알려져 있지 않다.
Outline of Contents   개요
Warnings and promises
1.1-12.6
경고와 약속들
Punishment of the nations
13.1-23.18
민족들의 처벌
God's judgment of the world
24.1-27.13
세상에 대한 하나님의 심판
Further warnings and promises
28.1-35.10
다른 경고와 약속들
King Hezekiah of Judah and the Assyrians
36.1-39.8
유다의 히스기야 왕과 아시리아인들
Messages of promise and hope
40.1-55.13
약속과 희망의 메시지
Warnings and promises
56.1-66.24
경고와 약속들

 

   
   
   

이사야(Isaiah)
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